Annorlunda Ledin överraskade
Kunde sin hembygd och sin folkmusik
Det första man märker när blicken far runt på scenen i Växjö konserthus är det inte finns någon elgitarr bland alla stränginstrument som står uppställda. Däremot mandolin, nyckelharpa, banjo, och fiol. Då förstår man inriktningen med kvällen; detta blir liksom konceptplattan ”Höga Kusten” en hel konsert i hembygds- och folkviseton.
Går man på konserten för att uppleva Tomas Ledin blir man nog besviken, eftersom detta är en Ledin i annorlunda tappning, utan avkall. Kan man däremot sin artist från A till Ö och har sett honom live förr och kan hans hits, blir den nya mer folkvisebetonade Ledin med ett gäng kompetenta folkmusiker; ”Höga Kusten-kapellet” ett riktigt ”unikt bonusmaterial” till samlingen.
Oerhört säker röst
Även om låtarna bygger på minnen och företeelser från hans farföräldrars hembygd i området kring Ådalen, där han vistades många somrar i sin barndom, känner man igen Ledins stil i grund och botten, hans säkra och varma röst som är lika stark nu som under 1980- och 1990-talen, hans scenutstrålning och hans förmåga att trollbinda publiken.
-Det blev den fasta punkten i mitt och mina syskons liv, hos farfar och farmor i Lövvik. Här lärde jag mig mycket. Våra föräldrar var lärare och fick jobb på olika orter så vi flyttade rätt mycket, berättar Ledin.
Fritt spelrum
Glad är han showen igenom, och det verkar som om han stortrivs i de duktiga musikernas sällskap, under ledning av kapellmästaren och producenten Esbjörn Hazelius.
Tomas låter också musikerna själva vid ett par tillfällen få ”fritt spelrum” på scenen, och många möjligheter att improvisera på alla tänkbara stränginstrument i de omarrangerade hitlåtarna, som Ledin trots allt plockat in här och var. Han kan ju inte lämna sin publik helt utan hits!
Solo på nyckelharpa och dragspel!
Å andra sidan framförs de gamla låtarna ”Just nu”, ”Vi är på gång” och ”En del av mitt hjärta” i nya avskalade versioner och väldigt överensstämmande med kvällens tema. För att inte tala om ”Hon gör allt för att göra mig galen”, som blir en förlängd låt i karnevalstempo, där spelemännen får lägga in sina egna solon på instrument som nyckelharpa, fiol, dragspel och banjo!
Tomas Ledin gjorde redan 2004 en turné med en avskalade låtar, tillsammans med Esbjörn Svenssons Trio, och plattan ”Med vidöppna fönster”, och då liksom nu var det skönt att höra en sångare som bryter mot gängse regler när det gäller att upprepa kommersiella framgångar med nya hitplattor. Hans röst funkar lika bra i pophits, som i ballader och visor på dialekt!